péntek, szeptember 26, 2003

Ma Auburn-ben jártam, amely Sydney nyugati részén található.
A városrészt leginkább arabok lakják, nagyon sok arab hentesüzlet, pékség, kis bazár és egy szép nagy mecset (Auburn Gallipoli Mosque Centre) van benne.
A vonat-metró-hévvel mentem el, aminek a használatát már kezdem kiismerni.
Végül is, ha az ember tisztába jön egy-két szabállyal, akkor nem lehet rossz vonalra szállni.
Pl. a lényeg, hogy meg kell nézni a peronokra beeresztő kapuk mögött található menetrendet, amely megmutatja, hogy mikor milyen irányba, melyik peronról indul a vonat.
Minden peron fölött nagy monitorokon lehet követni, hogy hova megy a következő vonat, mennyi idő múlva fog beérkezni, milyen állomásokat fog érinteni, a rá következő két vonatnak mi a végállomása, és hány perc múlva fognak beérni.

A szép az egészben, hogy az egész utazás megtervezhető előre, mert a vonatok valóban percre pontosan érkeznek, és az állomásokon kapható ingyenes menetrendből minden indulási időpont kiolvasható.
Na, most megszámoltam, valóban 8 vonal van. Azonban hatalmas területet fognak át, és jócskán túlmennek Sydney területén túlra, az elővárosokig mint pl. Wollogong délen, vagy Newcastle északon.

A jegyrendszer zónákra osztott.
Tehát különbözö színű heti jegyeket lehet megvásárolni attól függően, hogy ki melyik zónát fogja rendszeresen használni.
Hornsby már kijebb van, ezért ide a bíbor színű jegyet kellett megvennem, amely egy hétre 51 dollár, meg egy kicsi, ha valaki beljebb lakik, akkor annak elég lehet pl. csak a zöldet megvenni, amely 40 dollár körűl van.

A vonat kétszintes és légkondicionált.
Ezt igen jóleső érzéssel vettem tudomásul, amikor a 30 fokos tavaszi melegben először szálltam fel rá.
Az ablakokon fólia van, hogy az utasokat megvédjék a tűző napsütéstől.
Azt azért hozzá kell tennem, hogy a vagonok minősége elég széles skálán mozog.
Utaztam már csupa üveg, modern vonattal, de olyannal is, amelyik úgy nézett ki, mintha egy nagy, randa, bádog marhavagon lett volna átalakítva személyszállításra.
Vagy lehet, hogy tényleg egy nagy, randa, bádog marhavagonba szálltam tévedésből? :)

A másik szép dolog, hogy itt mintha vigyáznának a dolgozó nép tulajdonára.
Tehat nincsenek összefirkálva, karcolva, vagdosva a szerelvények.
Bár ma láttam azért egy összekarcolt ablakot, dehát a kivétel erősíti a szabályt!

A várost még alig láttam, szinte csak a környéket ismerem, illetve egy délután jártam a belvárosban és Manly-ban.
Ennek ellenére feltünt, hogy milyen kevés feketét látni az utcán.
Sárga és barna emberrel szinte minden lépésnél összefutni, de feketék mintha nem lennének Sydney általam ismert részein.

A másik érdekesség, hogy milyen divatja van a vegyes párosnak.
Vagyik sok "kaukázusi" férfi "mongoloid" nővel van együtt, viszont a fordítottját még nem nagyon láttam.

Auburn-ben az arab nők a megszokott viseleteket hordják.
Van akin teljes csador az öltözék, még a szája elött is kendővel, de van ennek enyhébb formája is, amikor hosszú, bokáig érő kabátot veszenek fel és a fejüket kendővel tekerik be.
Nagyon sok szíkh-et látni, akik a szép pödrött bajuszukról és hagyományos módon feltekert turbánjukról ismerszenek meg.
A szintén hagyományos szíkh tőrt, a kirpan-t nem láttam az övükbe tűzve, gondolom a konfliktusok elkerülése végett a helyi rendfentartókkal.

Tegnap egy nagyon jó műsor ment a TV 9-es csatornáján.
The Footy Show!
Négy elegánsan felöltözött műsorvezető poénkodta végig az estét.
Volt a legtehetségtelenebb előadó keresése, az új-zélandi Warriors rögbi csapat szurkolóinak hagyományos, maori, nyelvnyújtogató előadása, rögbi célbarúgás 10 000 dollárért, hogyan törjük össze magunkat korcsolyával vetélkedő, stb.
És az egészen végig záporoztak a poénok.
Egy-két magyar, unottképű műsorvezető kijöhetne ide továbbképzésre, hogy megtanulja mivel lehet feldobni, a nézettségét emelni a sport közvetítéseknek...
A műsor apropója, hogy most vasárnap lesz a nagy rögbi döntő, ahol az új-zélandi Warriors és a Panthers küzd majd egymás ellen.
A stadion melletti helyszíni közvetítéseknél meg mintha az láttam volna, hogy egymás mellett állnak, és együtt örülnek a különböző csapatok szurkolói!
Áááá, de biztos csak az álmosság miatt tűnt úgy...

Amúgy a TV műsorokról még annyit, hogy pl. ezen a csatornán hétfőn kezdődik a Survivors helyi verziójának adása... :(((